Oferta pociągów dalekobieżnych na trasie z Lublina i Radomia do Łodzi ma zostać znacznie rozszerzona. Założenia MI mówią o nawet czterech parach kursów, ale dopiero w roku 2030. Zainteresowanie jedynym istniejącym połączeniem – IC „Koziołek” – ma nie uzasadniać uruchamiania dodatkowych pociągów już teraz.
Obecnie jedynym pociągiem łączącym Łódź z Lublinem najkrótszą trasą przez Tomaszów Mazowiecki, Drzewicę i Radom jest IC „Koziołek”. Zapewnia on także bezpośredni dojazd do Poznania. Został on uruchomiony
we wrześniu 2023 r., a wprowadzenie go do oferty PKP Intercity miało charakter pilotażowy.
Frekwencja nie jest bardzo wysoka, ale pozostaje tajemnicą
Choć poprzednie kierownictwo MI informowało o możliwości zwiększenia liczby kursów na tej trasie, dziś wiemy już, że także w nowym rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 nie uwzględniono dodatkowych połączeń. – Frekwencja w pociągu „Koziołek” relacji Lublin – Poznań – Lublin wykorzystującym linię kolejową nr 22 nie uzasadnia obecnie uruchomienia kolejnych pociągów jadących po tej linii – stwierdza bowiem Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Finansujący przewozy resort nie przedstawia przy tym szczegółowych danych dotyczących liczby podróżnych, powołując się na tajemnice handlową PKP Intercity.
Mimo to ministerstwo rozważa znaczne zwiększenie liczby kursów dalekobieżnych obsługujących odcinek Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – Przysucha – Radom w przyszłości. – W perspektywie roku 2030 planowane są na trasie Lublin – Radom – Łódź cztery połączenia kolejowe PKP Intercity, głównie relacji Szczecin Główny – Lublin Główny – informuje nasza rozmówczyni. Zastrzega jednocześnie, że ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.
Zadecydują finanse i możliwości taborowe
– Realizacja tych planów jest uzależniona m.in. od pozyskania przez przewoźnika nowego taboru kolejowego oraz od dostępności środków budżetowych – tłumaczy przedstawicielka MI. Dodajmy, że w przeszłości trasą przez Drzewicę kursowały już pociągi ze Szczecina do Lublina. Ostatnim był zlikwidowany w 2008 r. pociąg pospieszny „Wieniawski” o charakterze nocnym.
Przypomnijmy, że w czerwcu przyszłego roku pasażerowie mają zyskać możliwość codziennych podróży bezpośrednich pomiędzy Łodzią a Radomiem. Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozszerzy bowiem termin kursowania swoich dwóch połączeń pomiędzy tymi miastami, które aktualnie są obsługiwane tylko w weekendy. Wciąż funkcjonować będą także skomunikowania pomiędzy kursami ŁKA i Kolei Mazowieckich w Drzewicy.